Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Misiowe zabawy logopedyczne

Z misiami ćwiczymy narady mowy

 

URODZINY KUBUSIA PUCHATKA  

Rodzic czyta tekst opowiadania i razem z dzieckiem wykonuje ćwiczenia motoryki artykulacyjnej (zgodnie z opisami w nawiasach)

Nadszedł dzień urodzin Kubusia Puchatka. Jego przyjaciele ze Stumilowego Lasu wraz z Krzysiem postanowili zorganizować dla niego przyjęcie niespodziankę. Krzyś zajął się przyrządzeniem tortu urodzinowego. W wielkiej misce ubił pianę z jajek (wykonujemy obroty językiem, najpierw w prawo, później w lewo), dodał do niej mąkę (wysuwamy wąski język jak najdalej do przodu) i proszek do pieczenia (wysuwamy wąski język jak najdalej do przodu). Następnie całość przełożył do blaszki i wstawił do piekarnika (wypychamy dolne zęby językiem). Kiedy ciasto było już gotowe Krzyś posmarował je masą miodową (przesuwamy językiem po podniebieniu od zębów w kierunku gardła i z powrotem). Po południu wszyscy razem zapukali do Kubusia Puchatka (wypowiadamy: puk, puk). Na widok przyjaciół i tortu urodzinowego Kubuś bardzo się ucieszył (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów). Po wysłuchaniu głośnego Sto Lat, szybko zdmuchnął świeczki na torcie (wdychamy powietrze nosem, a następnie wypuszczamy ustami) i zabrał się do jego krojenia. Krzyś pomógł mu poczęstować urodzinowym ciastem przyjaciół. Wszyscy jedli tort ze smakiem (oblizujemy się). W końcu nadeszła chwila, której Kubuś nie mógł się doczekać, a mianowicie rozpakowywanie prezentów. Szybko, więc odkleił wstążeczki, którymi były zapakowane (przyklejamy język do podniebienia i odrywamy go z głośnym mlaśnięciem).

Przyjęcie urodzinowe podobało się każdemu, szczególnie uradowany był Kubuś Puchatek, że mógł tak miło spędzić swoje urodziny i że przyjaciele go nie zawiedli.

Ćwiczenie oddychania przeponowego „Huśtamy misia”

Dziecko leży na podłodze z misiem (lub z inną ulubioną maskotką).

Lewa dłoń leży na górnej części klatki piersiowej, a prawa na brzuchu.

Dziecko wdycha powietrze przez nos lub usta i nos (wyczuwa unoszenie się brzucha ku górze, lewa dłoń leży nieruchomo), wypuszcza powietrze przez usta (brzuch opada, lewa dłoń leży nieruchomo). Miś huśta się wraz z oddechem. Później można je trochę zmodyfikować – w trakcie wydechu wymawiamy głoskę sssssssss lub ffff

 

 

Poniższe ćwiczenia zebrane zostały w przykładowej historyjce o misiu. Dziecko siada z rodzicem przed lustrem i uważnie słucha historyjki, co chwila wykonując wraz z dorosłym określone ruchy warg, języka itd.

1. Miś wstaje rano i szeroko ziewa, wymawiając długie „aaaa…” (ćwiczenie podniebienia miękkiego).

2. Następnie miś je śniadanko. Bardzo mu smakowało, więc oblizuje się dokładnie (na zewnątrz jamy ustnej), wykonując językiem okrążenia w jedną i drugą stronę. Jeśli dziecko ma z tym problem, wystarczy, że obliże kilka razy górną lub dolną wargę.

3. Teraz pora na mycie ząbków: język sprawdza, czy wszystkie ząbki są na swoim miejscu (przesuwamy czubkiem języka najpierw od zewnętrznej, następnie od wewnętrznej strony górnych i dolnych zębów).

4. Miś wybiera się na małą wycieczkę: ma swój wóz i konika, którego kopytka głośno stukają (kląskanie). Jeśli dziecko nie potrafi kląskać, należy poinstruować je, by uderzało czubkiem języka o wałeczek dziąsłowy („pagórek” schowany za górnymi ząbkami).

5. Jak robi konik? Wszyscy głośno parskają, rozluźniając wargi.

6. Nagle miś łapie gumę! Z koła u wozu zaczyna uchodzić powietrze – mówimy głośno „sssssss…” przy złączonych ząbkach, kontrolując, by języki NIE wychodziły między ząbki.

7. Teraz miś zastanawia się, gdzie mógłby naprawić wóz (ściąganie warg na przemian w prawo i w lewo przy zwartych szczękach).

8. Zrobiło się chłodno, więc miś zaczął chuchać w łapki (ćwiczymy oddech).

9. Na szczęście po chwili po naszego misia przyjeżdża pomoc drogowa na sygnale (mówimy na przemian „i – o – i – o…”, pamiętając, że przy „i” rozciągamy wargi płasko i na boki, pokazując ząbki, a przy „o” otwieramy szeroko buzię).

10. Żegnamy misia uśmiechami i głośnymi cmoknięciami (możemy robić to na przemian, rozciągając wargi płasko, a następnie ściągając je w dzióbek).

Zabawa fabularyzowana ćwicząca narządy mowy  

Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków(unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg) . Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach) . Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej) . Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków) . Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.