Misiowe zabawy logopedyczne
Z misiami ćwiczymy narady mowy
URODZINY KUBUSIA PUCHATKA
Rodzic czyta tekst opowiadania i razem z dzieckiem wykonuje ćwiczenia motoryki artykulacyjnej (zgodnie z opisami w nawiasach)
Nadszedł dzień urodzin Kubusia Puchatka. Jego przyjaciele ze Stumilowego Lasu wraz z Krzysiem postanowili zorganizować dla niego przyjęcie niespodziankę. Krzyś zajął się przyrządzeniem tortu urodzinowego. W wielkiej misce ubił pianę z jajek (wykonujemy obroty językiem, najpierw w prawo, później w lewo), dodał do niej mąkę (wysuwamy wąski język jak najdalej do przodu) i proszek do pieczenia (wysuwamy wąski język jak najdalej do przodu). Następnie całość przełożył do blaszki i wstawił do piekarnika (wypychamy dolne zęby językiem). Kiedy ciasto było już gotowe Krzyś posmarował je masą miodową (przesuwamy językiem po podniebieniu od zębów w kierunku gardła i z powrotem). Po południu wszyscy razem zapukali do Kubusia Puchatka (wypowiadamy: puk, puk). Na widok przyjaciół i tortu urodzinowego Kubuś bardzo się ucieszył (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów). Po wysłuchaniu głośnego Sto Lat, szybko zdmuchnął świeczki na torcie (wdychamy powietrze nosem, a następnie wypuszczamy ustami) i zabrał się do jego krojenia. Krzyś pomógł mu poczęstować urodzinowym ciastem przyjaciół. Wszyscy jedli tort ze smakiem (oblizujemy się). W końcu nadeszła chwila, której Kubuś nie mógł się doczekać, a mianowicie rozpakowywanie prezentów. Szybko, więc odkleił wstążeczki, którymi były zapakowane (przyklejamy język do podniebienia i odrywamy go z głośnym mlaśnięciem).
Przyjęcie urodzinowe podobało się każdemu, szczególnie uradowany był Kubuś Puchatek, że mógł tak miło spędzić swoje urodziny i że przyjaciele go nie zawiedli.
Ćwiczenie oddychania przeponowego „Huśtamy misia”
Dziecko leży na podłodze z misiem (lub z inną ulubioną maskotką).
Lewa dłoń leży na górnej części klatki piersiowej, a prawa na brzuchu.
Dziecko wdycha powietrze przez nos lub usta i nos (wyczuwa unoszenie się brzucha ku górze, lewa dłoń leży nieruchomo), wypuszcza powietrze przez usta (brzuch opada, lewa dłoń leży nieruchomo). Miś huśta się wraz z oddechem. Później można je trochę zmodyfikować – w trakcie wydechu wymawiamy głoskę sssssssss lub ffff
Poniższe ćwiczenia zebrane zostały w przykładowej historyjce o misiu. Dziecko siada z rodzicem przed lustrem i uważnie słucha historyjki, co chwila wykonując wraz z dorosłym określone ruchy warg, języka itd.
1. Miś wstaje rano i szeroko ziewa, wymawiając długie „aaaa…” (ćwiczenie podniebienia miękkiego).
2. Następnie miś je śniadanko. Bardzo mu smakowało, więc oblizuje się dokładnie (na zewnątrz jamy ustnej), wykonując językiem okrążenia w jedną i drugą stronę. Jeśli dziecko ma z tym problem, wystarczy, że obliże kilka razy górną lub dolną wargę.
3. Teraz pora na mycie ząbków: język sprawdza, czy wszystkie ząbki są na swoim miejscu (przesuwamy czubkiem języka najpierw od zewnętrznej, następnie od wewnętrznej strony górnych i dolnych zębów).
4. Miś wybiera się na małą wycieczkę: ma swój wóz i konika, którego kopytka głośno stukają (kląskanie). Jeśli dziecko nie potrafi kląskać, należy poinstruować je, by uderzało czubkiem języka o wałeczek dziąsłowy („pagórek” schowany za górnymi ząbkami).
5. Jak robi konik? Wszyscy głośno parskają, rozluźniając wargi.
6. Nagle miś łapie gumę! Z koła u wozu zaczyna uchodzić powietrze – mówimy głośno „sssssss…” przy złączonych ząbkach, kontrolując, by języki NIE wychodziły między ząbki.
7. Teraz miś zastanawia się, gdzie mógłby naprawić wóz (ściąganie warg na przemian w prawo i w lewo przy zwartych szczękach).
8. Zrobiło się chłodno, więc miś zaczął chuchać w łapki (ćwiczymy oddech).
9. Na szczęście po chwili po naszego misia przyjeżdża pomoc drogowa na sygnale (mówimy na przemian „i – o – i – o…”, pamiętając, że przy „i” rozciągamy wargi płasko i na boki, pokazując ząbki, a przy „o” otwieramy szeroko buzię).
10. Żegnamy misia uśmiechami i głośnymi cmoknięciami (możemy robić to na przemian, rozciągając wargi płasko, a następnie ściągając je w dzióbek).
Zabawa fabularyzowana ćwicząca narządy mowy
Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków(unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg) . Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach) . Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej) . Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków) . Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.