Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Artykuł 5 - Ćwiczenia głosowe

ĆWICZENIA GŁOSOWE

 

 

     U większości dzieci umiejętność prawidłowego kierowania własnym głosem pojawia się w sposób naturalny. Czasami jednak zdarza się, że powinniśmy pomóc dziecku, aby jego głos brzmiał czysto i donośnie. Ćwiczenia głosowe, zwane również fonacyjnymi, mają na celu ochronę krtani przed nadmiernym obciążeniem. Zapobiegamy schorzeniom aparatu fonacyjnego poprzez umiejętne kierowanie własnym głosem, wybrzmiewanie głosu „na maskę”, ustalenie tzw. miękkiego ustawienia głosu, jego właściwego natężenia i wysokości.

       Prawidłowe wydobywanie głosu polega na uzyskaniu efektu dźwiękowego w jamie ustnej bez zbędnego napinania mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego.

       Jeśli zdaniem rodziców głos dziecka brzmi nieczysto, jest zbyt słaby lub silny, ma zmienną wysokość, nosowe zabarwienie lub pojawiają się częste chrypki czy bezgłosy, powinni oni zasięgnąć porady u specjalisty – foniatry.

        Możemy przyzwyczajać dzieci do świadomego kierowania własnym głosem poprzez proste ćwiczenia fonacyjne.

 

ćwiczymy długą wymowę samogłosek ustnych ( a, e, i, o, u, y, ) każdej oddzielnie. Możemy mierzyć czas lub zrobić zawody kto dłużej wypowiada głoskę

wielokrotnie powtarzamy tę samą głoskę, np. podczas zabawy lalką ;

usypianie lalki – aaa

lalka płacze – eee

miś dziwi się, że lalka płacze- ooo

koziołek śpiewa lali swoją kołysankę – eee

ale lalka płacze dalej – uuu

mała myszka ucisza lalkę – iii

gościem lalki jest małpka, która martwi się, że lalka płacze – yyy

dziecko dalej usypia lalkę – aaa, która wreszcie zasypia.

łączymy samogłoski ze spółgłoskami nosowymi ( m, n, ) i wypowiadamy : ma, me, mo, ni, ny, nu, an, en, on, im, um, ym, itp.

bawimy się w „echo” – wybrzmiewamy samogłoski, grupy głoskowe, wyrazy głośno i coraz ciszej

bawimy się w „niedźwiadki, które budzą się wiosną”

w pozycji leżącej – misie śpią oddychając nosem

niedźwiadki budzą się i ziewają – wdech i wydech ustami

misie mruczą – mmm

niedźwiadki cieszą się z nadejścia wiosny, wstają i zaczynają śpiewać 

- wybieramy się na wycieczkę :

jedziemy autokarem po asfaltowej szosie – mmmmmm

maszerujemy pod górkę – u, u, u, u, 

płyniemy łódką – aaaaaaaaaaa

jedziemy na koniu – aa, aa, aa, itp.