Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Artykuł 2- Ćwiczeniami rozwijające mowę

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE MOWĘ DZIECKA

 

         Wymowa dzieci w wieku przedszkolnym nie jest jeszcze w pełni ukształtowana – wielu głosek, które dziecko potrafi powiedzieć w izolacji albo powtórzyć w wyrazie nie stosuje w mowie spontanicznej, wiele głosek dopiero stopniowo pojawia się.

       

Aby opieka nad mową dziecka była świadoma należy przede wszystkim poznać rządzące nią mechanizmy. Należą do nich:

prawidłowy oddech

umiejętność posługiwania się głosem

właściwe stosowanie elementów prozodycznych (akcent, rytm, melodia)

zdolność różnicowania dźwięków mowy oraz dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów

umiejętność prawidłowego wykonywania ruchów narządów mownych.

 

W celu zapewnienia dziecku odpowiedniego działania tych mechanizmów warto podejmować z nim następujące ćwiczenia:

oddechowe

melodyki wypowiedzi

rozumienia wypowiedzi 

słuchowe

głosowe

usprawniające narządy mowne

artykulacyjne.

 

Ćwiczenia ze wszystkich wymienionych grup stosować można w domu, w dogodnej chwili, z wykorzystaniem sytuacji oraz przedmiotów życia codziennego. Podczas prowadzenia ćwiczeń wspomagających rozwój mowy rodzice powinni pamiętać, aby były one dla dziecka przyjemnością, zabawą, jednym ze sposobów wspólnego spędzenia czasu. Ćwiczenia z dzieckiem będą zawierały szereg zadań. Należy dobrać je tak, aby nie były zbyt trudne bo dziecko zniechęci się do dalszych działań. Nie mogą też być łatwe, gdyż staną się nudne. Czas trwania ćwiczeń powinien być dostosowany do wieku i sprawności dziecka. Dla dzieci młodszych lub słabiej koncentrujących uwagę ćwiczenia trwają krótko, ale należy je powtarzać kilkukrotnie w ciągu dnia. Ćwiczenia z dzieckiem wymagają wytrwałości i systematyczności. Pożądane rezultaty można będzie osiągnąć tylko wtedy, gdy ćwiczenia prowadzone będą codziennie według ustalonej kolejności. W celu uatrakcyjnienia prowadzonych ćwiczeń warto wprowadzać do nich różnorodne pomoce: książeczki, zabawki, kolorowanki, klocki, obrazki, układanki, gry a także materiał przyrodniczy czy przedmioty z gospodarstwa domowego. 

Niezwykle istotne jest także dostarczanie dziecku właściwych wzorców wymowy, posługiwanie się przez otoczenie mową prawidłową pod względem gramatycznym i artykulacyjnym oraz umożliwianie dziecku ciągłego bogacenia zasobu słownika. 

Wytrwałość w prowadzeniu ćwiczeń z pewnością zaowocuje usprawnieniem narządów mownych dziecka a w przypadku istnienia u niego nieprawidłowości wymowy prowadzone ćwiczenia efektywnie wspomogą działania korektywne prowadzone przez specjalistę - logopedę.