Artykuł 2- Ćwiczeniami rozwijające mowę
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE MOWĘ DZIECKA
Wymowa dzieci w wieku przedszkolnym nie jest jeszcze w pełni ukształtowana – wielu głosek, które dziecko potrafi powiedzieć w izolacji albo powtórzyć w wyrazie nie stosuje w mowie spontanicznej, wiele głosek dopiero stopniowo pojawia się.
Aby opieka nad mową dziecka była świadoma należy przede wszystkim poznać rządzące nią mechanizmy. Należą do nich:
prawidłowy oddech
umiejętność posługiwania się głosem
właściwe stosowanie elementów prozodycznych (akcent, rytm, melodia)
zdolność różnicowania dźwięków mowy oraz dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów
umiejętność prawidłowego wykonywania ruchów narządów mownych.
W celu zapewnienia dziecku odpowiedniego działania tych mechanizmów warto podejmować z nim następujące ćwiczenia:
oddechowe
melodyki wypowiedzi
rozumienia wypowiedzi
słuchowe
głosowe
usprawniające narządy mowne
artykulacyjne.
Ćwiczenia ze wszystkich wymienionych grup stosować można w domu, w dogodnej chwili, z wykorzystaniem sytuacji oraz przedmiotów życia codziennego. Podczas prowadzenia ćwiczeń wspomagających rozwój mowy rodzice powinni pamiętać, aby były one dla dziecka przyjemnością, zabawą, jednym ze sposobów wspólnego spędzenia czasu. Ćwiczenia z dzieckiem będą zawierały szereg zadań. Należy dobrać je tak, aby nie były zbyt trudne bo dziecko zniechęci się do dalszych działań. Nie mogą też być łatwe, gdyż staną się nudne. Czas trwania ćwiczeń powinien być dostosowany do wieku i sprawności dziecka. Dla dzieci młodszych lub słabiej koncentrujących uwagę ćwiczenia trwają krótko, ale należy je powtarzać kilkukrotnie w ciągu dnia. Ćwiczenia z dzieckiem wymagają wytrwałości i systematyczności. Pożądane rezultaty można będzie osiągnąć tylko wtedy, gdy ćwiczenia prowadzone będą codziennie według ustalonej kolejności. W celu uatrakcyjnienia prowadzonych ćwiczeń warto wprowadzać do nich różnorodne pomoce: książeczki, zabawki, kolorowanki, klocki, obrazki, układanki, gry a także materiał przyrodniczy czy przedmioty z gospodarstwa domowego.
Niezwykle istotne jest także dostarczanie dziecku właściwych wzorców wymowy, posługiwanie się przez otoczenie mową prawidłową pod względem gramatycznym i artykulacyjnym oraz umożliwianie dziecku ciągłego bogacenia zasobu słownika.
Wytrwałość w prowadzeniu ćwiczeń z pewnością zaowocuje usprawnieniem narządów mownych dziecka a w przypadku istnienia u niego nieprawidłowości wymowy prowadzone ćwiczenia efektywnie wspomogą działania korektywne prowadzone przez specjalistę - logopedę.