W Zwierzątkowie
W Zwierzątkowie – zabawy i ćwiczenia logopedyczne
Wesoły osiołek
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (naśladujemy chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, poprzeciągał się trochę, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i poziewał (ziewamy). Nagle poczuł się głodny (burczy nam w brzuchu, powtarzamy: bur, bur..).Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie ust) i dokładnie zaczął ją żuć (żujemy trawę, okrężne ruchy żuchwą). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki, żeby były czyste-każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po śniadaniu postanowił pobiegać po polanie (kląskanie- język uderza o podniebienie). Zmęczony osiołek podchodzi do strumyka i pije wodę (naśladujemy picie wody, połykamy slinę – język przyklejony do wałka dziąsłowego za górnymi zębami, zęby zbliżone do siebie, usta rozwarte i przełykamy ślinę). Tam spotyka różne zwierzątka.
Dzieci naśladują odgłosy różnych zwierząt:
krowa- mu mu mu
piesek- hau hau hau
kaczka- kwa kwa kwa
konik polny- cyt cyt cyt
żabka- kum kum kum
bocian- kle kle kle
Rymy w zagrodzie
Wiersz ten można wykorzystać do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów (słowa w nawiasach).
Raz na grzędzie bura kurka
nastroszyła swoje...( piórka)*
Inna kurka głośno gdacze
Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*
Baran po swojemu beczy,
koza w kozie z żalem…(meczy).*
Gniady konik w stajni hula,
pszczółki lecą wprost do…(ula).*
traktor w polu głośno huczy,
a na łące krówka…( muczy)*
gdy wróbelki nam ćwierkają,
dzieci rymy…( dobierają).*
W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci odgadują brakujące rymy.
Zabawa słuchowo-ruchowa – Krówki na łące.
Dziecko - krówka biega zgodnie z wystukiwanym lub wyklaskiwanym przez prowadzącego rytmem. Na hasło „mleko” zatrzymuje się i kładzie na plecach. Bierze głęboki wdech nosem i powoli wydycha powietrze ustami. Kilkakrotnie powtarzamy zabawę.
Gimnastyka narządów mowy – Przekąska.
Krówka zmęczyła się bieganiem po łące i zgłodniała. Zaczęła jeść (dziecko wykonuje ruchy żucia z zamkniętymi ustami). Po jedzeniu krówka oblizała mordkę (język oblizuje szeroko otwarte usta) i ząbki (język oblizuje górne i dolne zęby, po wewnętrznej i zewnętrznej stronie). Zrobiło się już późno i krówka postanowiła wrócić do domu. Droga do domu była długa. Najpierw szła pod górę (wolne kląskanie), a potem z górki (szybkie kląskanie). Nastał już wieczór, gdy krówka w końcu doszła do domu. Umyła zęby (język oblizuje górne i dolne zęby, po wewnętrznej i zewnętrznej stronie) i wypłukała buzię (dzieci nabierają do ust powietrze i przesuwają je z jednego policzka do drugiego). Potem przesłała buziaki (dziecko cmokając całują palce obu rąk) i poszła spać (chrapanie).
Ćwicz razem ze zwierzętami:
• Żyrafa wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj pociągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
• Słoń ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
• Chomik wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
• Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
• Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę - pokaż dyszącego wilka.
· Nadymaj policzki – „ gruby miś”.
· Wciągaj policzków – „ chudy zajączek”.
· Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”
· Małpa rusza żuchwą we wszystkich kierunkach. Spróbuj robić podobnie