Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Cyrkowe zabawy

Cyrkowe zabawy

Pan Języczek postanawia wybrać się do cyrku. Przed wejściem do cyrkowego namiotu kupuje bilet (robimy „namiot” — opieramy język o dolne zęby, czubek języka układamy przy dolnych dziąsłach, następnie mocno wypychamy środek języka do przodu). W środku na ławkach siedzi już mnóstwo osób, wszyscy z niecierpliwością oczekują na przedstawienie. Zaczyna grać orkiestra (naśladujemy odgłosy różnych instrumentów: bębenka — „bum, bum”, trąbki — „tru tu tu”, skrzypiec — „la, la, la”). Dyryguje nią wąsaty dyrygent („dyrygujemy” — próbujemy dotknąć językiem nosa i brody, następnie dotykamy prawego i lewego kącika ust). Najpierw na scenę wychodzi klown w kolorowym stroju. Co chwilę przewraca się o własne nogi i robi śmieszne miny (robimy śmieszne miny — zaciskając wargi, wypychamy policzki jak chomiczek, otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu, ściągniętymi wargami rysujemy kółko, trójkąt i kreskę). Następnie na arenie pojawiają się kucyki (kląskamy). Cwałują, w takt muzyki wykonują zwroty i skoki (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Po występie kucyków czas na tresowane słonie (słoń ma dużą trąbę, potrafi nią wszędzie dosięgnąć — próbujemy dotknąć językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Potem swe umiejętności prezentują akrobaci. Skaczą z trapezu na trapez (kilkakrotnie dotykamy czubkiem języka ostatniego dolnego zęba, następnie ostatniego górnego zęba — najpierw z prawej, potem z lewej strony). Wykonują skomplikowane figury akrobatyczne (przesuwamy ściągnięte wargi w prawą stronę, następnie w lewą stronę, przesuwamy żuchwę w prawo, potem w lewo, do przodu i do tyłu). Po wyczynach akrobatów czas na pokaz tresury małp („wywijamy wargi”, obracamy językiem w buzi w lewo i w prawo). Na arenę wychodzi magik. Ma długą, czarną pelerynę (wykładamy szeroki język na brodę), czarny cylinder, z którego wyciągać będzie zaczarowane przedmioty (kilkakrotnie wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wardze) oraz czarodziejską różdżkę („pokazujemy różdżkę” — wysuwamy język z buzi, nie opierając go o zęby). Czaruje, czaruje, machając różdżką. I oto z kapelusza wylatują piękne gołębie (szybkim ruchem wysuwamy język z buzi, kierując go raz w lewo, raz prawo), potem wysypują się kolorowe wiatraczki („dmuchamy na wiatraczki” — wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią), a na koniec wyskakuje szary królik (język „kica jak królik” — dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Teraz na cyrkową arenę wchodzą groźne lwy (otwierając szeroko buzię, ryczymy jak lew). Skaczą przez obręcze („pokazujemy obręcze” — językiem wysuniętym z buzi rysujemy w powietrzu koła). Potem widzowie czekają na występ tresowanych psów. Treser, trzaskając w powietrzu kolorowym batem (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go z głośnym mlaśnięciem), nakazuje im wskakiwać na stołki (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów, zaczynając od prawej strony). Potem psy chodzą wokół stołków na tylnych łapach (stawiamy język „na baczność”). I to już koniec przedstawienia. Na arenę wychodzą wszyscy artyści cyrkowi, widzowie biją im brawo („bijemy brawo” wargami — szybko otwieramy i zamykamy usta ułożone w „rybi pyszczek”). Zadowolony pan Języczek wraca do domu. W cyrku bardzo mu się podobało.

Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

Mężczyzna - głośne „hohohoho”

Kobieta - o średnim natężeniu „hahahaha”

Staruszka - cichutko „hehehehe”

Staruszek – tubalnie „huhuhuhu”

Dziewczynki - piskliwy „hihihihi”

Chłopcy - hałaśliwy „hahahaha”

 

„Cyrkowa sztuczka z monetą” – zabawa artykulacyjna.

Rodzic smaruje dziecku kremem jeden policzek. Do kremu przykleja małą monetę (w kolejnej próbie może to być kilka monet w różnych miejscach twarzy). Zadaniem dziecka jest odklejenie monety bez używania rąk, a jedynie poprzez różne ruchy policzka, języka i warg.

 

„Skacząca piłka”

Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

 

Mała Ala piłkę ma,  

piłka skacze:

- La, la, la.

- La, la, la*

 

    Ala Ani piłkę da,

    piłka skoczy:

    - La, la, la.

    - La, la, la*

 

Ładnie fika piłka ta:

piłka tańczy:

- La. la, la.

- La, la, la*

 

    Piłkę łapie mała Ala,

   piłka skacze:

    - La, la la.

    - La, la la.*

 

1 / 3

Cyrkowe zabawy

Pan Języczek postanawia wybrać się do cyrku. Przed wejściem do cyrkowego namiotu kupuje bilet (robimy „namiot” — opieramy język o dolne zęby, czubek języka układamy przy dolnych dziąsłach, następnie mocno wypychamy środek języka do przodu). W środku na ławkach siedzi już mnóstwo osób, wszyscy z niecierpliwością oczekują na przedstawienie. Zaczyna grać orkiestra (naśladujemy odgłosy różnych instrumentów: bębenka — „bum, bum”, trąbki — „tru tu tu”, skrzypiec — „la, la, la”). Dyryguje nią wąsaty dyrygent („dyrygujemy” — próbujemy dotknąć językiem nosa i brody, następnie dotykamy prawego i lewego kącika ust). Najpierw na scenę wychodzi klown w kolorowym stroju. Co chwilę przewraca się o własne nogi i robi śmieszne miny (robimy śmieszne miny — zaciskając wargi, wypychamy policzki jak chomiczek, otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu, ściągniętymi wargami rysujemy kółko, trójkąt i kreskę). Następnie na arenie pojawiają się kucyki (kląskamy). Cwałują, w takt muzyki wykonują zwroty i skoki (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Po występie kucyków czas na tresowane słonie (słoń ma dużą trąbę, potrafi nią wszędzie dosięgnąć — próbujemy dotknąć językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Potem swe umiejętności prezentują akrobaci. Skaczą z trapezu na trapez (kilkakrotnie dotykamy czubkiem języka ostatniego dolnego zęba, następnie ostatniego górnego zęba — najpierw z prawej, potem z lewej strony). Wykonują skomplikowane figury akrobatyczne (przesuwamy ściągnięte wargi w prawą stronę, następnie w lewą stronę, przesuwamy żuchwę w prawo, potem w lewo, do przodu i do tyłu). Po wyczynach akrobatów czas na pokaz tresury małp („wywijamy wargi”, obracamy językiem w buzi w lewo i w prawo). Na arenę wychodzi magik. Ma długą, czarną pelerynę (wykładamy szeroki język na brodę), czarny cylinder, z którego wyciągać będzie zaczarowane przedmioty (kilkakrotnie wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wardze) oraz czarodziejską różdżkę („pokazujemy różdżkę” — wysuwamy język z buzi, nie opierając go o zęby). Czaruje, czaruje, machając różdżką. I oto z kapelusza wylatują piękne gołębie (szybkim ruchem wysuwamy język z buzi, kierując go raz w lewo, raz prawo), potem wysypują się kolorowe wiatraczki („dmuchamy na wiatraczki” — wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią), a na koniec wyskakuje szary królik (język „kica jak królik” — dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Teraz na cyrkową arenę wchodzą groźne lwy (otwierając szeroko buzię, ryczymy jak lew). Skaczą przez obręcze („pokazujemy obręcze” — językiem wysuniętym z buzi rysujemy w powietrzu koła). Potem widzowie czekają na występ tresowanych psów. Treser, trzaskając w powietrzu kolorowym batem (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go z głośnym mlaśnięciem), nakazuje im wskakiwać na stołki (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów, zaczynając od prawej strony). Potem psy chodzą wokół stołków na tylnych łapach (stawiamy język „na baczność”). I to już koniec

2 / 3

przedstawienia. Na arenę wychodzą wszyscy artyści cyrkowi, widzowie biją im brawo („bijemy brawo” wargami — szybko otwieramy i zamykamy usta ułożone w „rybi pyszczek”). Zadowolony pan Języczek wraca do domu. W cyrku bardzo mu się podobało.

 

Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

 

Mężczyzna - głośne „hohohoho”

Kobieta - o średnim natężeniu „hahahaha”

Staruszka - cichutko „hehehehe”

Staruszek – tubalnie „huhuhuhu”

Dziewczynki - piskliwy „hihihihi”

Chłopcy - hałaśliwy „hahahaha”

 

„Cyrkowa sztuczka z monetą” – zabawa artykulacyjna.

 

Rodzic smaruje dziecku kremem jeden policzek. Do kremu przykleja małą monetę (w kolejnej próbie może to być kilka monet w różnych miejscach twarzy). Zadaniem dziecka jest odklejenie monety bez używania rąk, a jedynie poprzez różne ruchy policzka, języka i warg.

 

„Skacząca piłka”

 

Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

 

Mała Ala piłkę ma,  

piłka skacze:

- La, la, la.

- La, la, la*

 

    Ala Ani piłkę da,

    piłka skoczy:

    - La, la, la.

    - La, la, la*

 

Ładnie fika piłka ta:

piłka tańczy:

- La. la, la.

- La, la, la*

 

    Piłkę łapie mała Ala,

   piłka skacze:

    - La, la la.

    - La, la la.*

 

Czy ktoś wdzięku więcej ma,

3 / 3

od tej piłki:

- La, la, la?

- La, la, la.*

 

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują skaczącą piłeczkę, powtarzając za rodzicem la, la, la.

 

Cyrkowe ćwiczenia buzi i języka

· Małpie minki.  

Gimnastyka buzi i języka jest doskonałym wstępem do wszelkiego rodzaju ćwiczeń logopedycznych. Zabawa polega na powtarzaniu małpich minek. Naśladując zwierzątko, widzimy się okiem w lusterku i dzięki temu łatwo możemy skorygować poprawność wykonywania ćwiczenia

 

· Cyrkowiec

Język będzie próbował wykonać różne sztuczki np:  

-górkę - czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza,  

- rurkę -przez którą można wdychać lub wydychać powietrze lub udawać, że pijemy sok,  

- szpilkę -układanie wąskiego języka,  

-wahadełko- przesuwaniem językiem do kącików ust w stronę prawą i lewą (język nie dotyka warg).