Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy

Ćwiczenia wspomagające prawidłowy rozwój mowy dziecka  

 

Poniżej prezentuję zbiór ćwiczeń oddechowych, głosowych i doskonalących motorykę artykulacyjną. Można tworzyć z nich własne zestawy wybierając jednorazowo po kilka ćwiczeń z danej grupy.

 

1. Ćwiczenia oddechowe:  

 

zabawy i ćwiczenia oddechowe:  

- wciąganie i wydmuchiwanie powietrza,  

- nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi,  

- dmuchanie na wiatraczek, na skrawek papieru,  

- nadmuchiwanie balonika,  

- zdmuchiwanie lekkich przedmiotów z powierzchni stołu,  

- dmuchanie na przedmiot unoszący się, zawieszony bądź opadający (kartki, piórka itp.),  

- wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion w dół;  

 

ćwiczenia wydłużające fazę wydechową:  

- puszczanie baniek mydlanych,  

- wyścigi papierowych żaglówek,  

- przesuwanie powietrzem wydmuchiwanym przez rurkę piórek, wacików, papierków;  

 

ćwiczenia oddechowe brzuszno-przeponowe:  

- naśladowanie śmiechu różnych osób,  

- ćwiczenia łączące oddech z ruchami rąk, nóg, tułowia,  

- ćwiczenia łączące wydech z wymową pojedynczych głosek;  

 

ćwiczenia oddechowe ułatwiające przejście do mowy spontanicznej:  

- zabawy ze śpiewem,  

- wyliczanki,  

- krótkie wierszyki, rymowanki.  

 

2. Ćwiczenia fonacyjne (głosowe):  

 

Ćwiczenia w wymawianiu samogłosek i spółgłosek:  

- przeciąganie samogłosek ustnych: zawody, kto dłużej będzie mógł wymawiać aaaa, ooo, uuu, iii, yyy,  

- ćwiczenia modulacji: wymawianie samogłosek z przerwami (głoska o spada po schodach o o o o o o), wymawianie głosek jak najciszej (usypiamy misia śśśśśśśśśś) i jak najgłośniej (ryczy niedźwiedź uuuuuuuu, wwwwwww),  

- mruczenie przez nos mmmmmmmm,  

- wszelkie zabawy dźwiękonaśladowcze: naśladujemy odgłosy zwierząt, maszyn, narzędzi, naśladowanie stanów emocjonalnych, naśladowanie odgłosów przyrody.  

3.Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych:  

ćwiczenia warg i policzków:  

- wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi – zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”

- oddalanie od siebie kącików ust jak przy „i” – zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u”, wymawianie ich na przemian – zabawa w naśladowanie „karetki”,  

- cmokanie – dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi,  

- gwizdanie,  

- zabawa w rybi pyszczek – gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka,  

- wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne,  

- ssanie wargi górnej, a potem dolnej,  

- zdmuchiwanie z dolnej wargi papierowych skrawków gazety,  

- nadymać policzki przy zwartych wargach,  

- nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych,  

- nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza – zabawa w dziurawy balonik,  

- nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach,  

- wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek) – jak zajączek,  

- przy zaciśniętych zębach zaciskać i rozluźniać wargi (zwarcie ma być silne) – zabawa w słabego i silnego,  

- dmuchać na skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...,  

- cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek),  

- przy otwartej buzi wargi wciągać w głąb jamy ustnej, tak by całkowicie zasłaniały zęby górne i dolne,  

- wargę górną położyć możliwie najdalej na wargę dolną i wykonywać ruchy ssania; to samo ćwiczenie wykonujemy przy ułożeniu wargi dolnej na górną;  

ćwiczenia języka:  

- wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb przy bardzo szeroko otwartej jamie  

ustnej,  

- oblizywanie wargi dolnej i górnej,  

- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej,  

- szerokie rozkładanie języka,  

- głaskanie podniebienia językiem,  

- dotykanie czubkiem języka różnych miejsc w jamie ustnej;  

ćwiczenia podniebienia miękkiego:  

- ziewanie przy nisko opuszczonej szczęce,  

- naśladowanie odgłosów gęsi – gęganie,  

- chrapanie na wdechu i wydechu,  

- kaszlenie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku.  

4. Zabawy i ćwiczenia słowne:  

- rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty, np.: odbijanie piłki, stukanie do drzwi, tykanie zegara itp.,  

- rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty,  

- rozpoznawanie źródeł dźwięków, głośności, wysokości,  

- powtarzanie rytmu,  

- wyodrębnienie głoski w nagłosie wyrazu,  

- różnicowanie wyrazów różniących się jedną głoską np. bułka – półka, kury – góry, Tomek – domek itp.