Artykuł 4 - Ćwiczenia słuchowe
ĆWICZENIA SŁUCHOWE
W procesie porozumiewania się mamy do czynienia z nadawaniem i odbieraniem informacji. Odbiór odbywa się głównie w oparciu o słuch fonematyczny choć ważną rolę odgrywa także słuch fizyczny i muzyczny. Słuch fizyczny porządkuje świat dźwięków. Słuch muzyczny odkrywa i buduje poczucie rytmu, pozwala określić natężenie dźwięku i różnice
w wysokości tonu. Słuch fonematyczny różnicuje głoski, umożliwia rozumienie dźwięków mowy. Dziecku nie jest łatwo z potoku mowy wyodrębnić wyrazy, w wyrazach – sylaby, a w sylabach – głoski. W przypadku słabego różnicowania głosek często występują zaburzenia mowy i trudności w nauce. Dlatego tak duże znaczenie ma prowadzenie ćwiczeń słuchowych.:
różnicujemy i nazywamy dźwięki z otoczenie. Dzieci z zamkniętymi oczami opowiadają co słyszą w otoczeniu np. stukot butów, szczekanie psa, świergot ptaków, warkot samochodów, rozmowy ludzi, kapanie wody, itp.
rozpoznajemy i nazywamy odgłosy zwierząt
określamy z której strony dochodzi do nas umówiony odgłos
rozpoznajemy dźwięki instrumentów muzycznych
powtarzamy wyklaskiwany lub wystukiwany rytm, przeliczamy ilość dźwięków
wskazujemy rekwizyty lub obrazki przedmiotów, których nazwy różnią się tylko jedną głoską np. kasa – kasza, wąż – wąs, zebra – żebra, tacka – taczka, noc – nos, pies – piec,
półka – bułka, nosze – noże, kury – góry, pasek – piasek, mecz – miecz, kaczka – paczka, itp.
podajemy przykłady wyrazów rozpoczynających się od umówionej głoski lub sylaby (na przemian dziecko i rodzic) np.
„k”- kot, koc, koza, kapusta, kubek, kura, kwiaty...
„ma”- mama, mak, makaron, masło, marchewka, maliny, maj, małpa, magazyn...
chodzimy za głosem (z zamkniętymi oczami)
składamy wyrazy z sylab i głosek np.: do-mek, d-o-m-e-k, - jaki to wyraz? (koniecznie zwracamy uwagę na krótkie wybrzmiewanie głosek – mówienie „de”, a nawet „dy” jest niedopuszczalne!)
dzielimy zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, sylaby na głoski, przeliczamy je.