Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Artykuł 4 - Ćwiczenia słuchowe

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

 

W procesie porozumiewania się mamy do czynienia z nadawaniem i odbieraniem informacji. Odbiór odbywa się głównie w oparciu o słuch fonematyczny choć ważną rolę odgrywa także słuch fizyczny i muzyczny. Słuch fizyczny porządkuje świat dźwięków. Słuch muzyczny odkrywa i buduje poczucie rytmu, pozwala określić natężenie dźwięku i różnice 

w wysokości tonu. Słuch fonematyczny różnicuje głoski, umożliwia rozumienie dźwięków mowy. Dziecku nie jest łatwo z potoku mowy wyodrębnić wyrazy, w wyrazach – sylaby, a w sylabach – głoski. W przypadku słabego różnicowania głosek często występują zaburzenia mowy i trudności w nauce. Dlatego tak duże znaczenie ma prowadzenie ćwiczeń słuchowych.:

różnicujemy i nazywamy dźwięki z otoczenie. Dzieci z zamkniętymi oczami opowiadają co słyszą w otoczeniu np. stukot butów, szczekanie psa, świergot ptaków, warkot samochodów, rozmowy ludzi, kapanie wody, itp.

 rozpoznajemy i nazywamy odgłosy zwierząt

określamy z której strony dochodzi do nas umówiony odgłos

rozpoznajemy dźwięki instrumentów muzycznych

powtarzamy wyklaskiwany lub wystukiwany rytm, przeliczamy ilość dźwięków

wskazujemy rekwizyty lub obrazki przedmiotów, których nazwy różnią się tylko jedną głoską np. kasa – kasza, wąż – wąs, zebra – żebra, tacka – taczka, noc – nos, pies – piec,

półka – bułka, nosze – noże, kury – góry, pasek – piasek, mecz – miecz, kaczka – paczka, itp.

podajemy przykłady wyrazów rozpoczynających się od umówionej głoski lub sylaby (na przemian dziecko i rodzic) np.

„k”- kot, koc, koza, kapusta, kubek, kura, kwiaty...

„ma”- mama, mak, makaron, masło, marchewka, maliny, maj, małpa, magazyn... 

chodzimy za głosem (z zamkniętymi oczami)

składamy wyrazy z sylab i głosek np.: do-mek, d-o-m-e-k, - jaki to wyraz? (koniecznie zwracamy uwagę na krótkie wybrzmiewanie głosek – mówienie „de”, a nawet „dy” jest niedopuszczalne!)

dzielimy zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, sylaby na głoski, przeliczamy je.